سری Assassin’s Creed در کنار همه فراز و فرودهای خود همیشه هواداران خاص خود را داشته است و یکی از محبوبترین فرنچایزهای شرکت یوبیسافت به شمار میرود. محبوبیت بیش از حد این بازی سازندگان را به سمتی برد که انتشار نسخههای مختلف و شبیه به هم، باعث شدند تا انتقادات بسیار زیادی به این سری وارد شود. یوبیسافت با عرضه Assassin’s Creed Origins تصمیم گرفت تا شروع مجددی را در این سری پیاده سازی کرده و ساختار عرضه سالیانه را نیز تغییر دهد.
این سری با عرضه Origins تغییرات بسیار بنیادی دیگری را نیز تجربه کرد. نقشههای بازی به شدت بزرگتر شده و در بخش گیمپلی تلاش شده بود تا از ویژگیهای بازیهای نقشآفرینی نیز استفاده شود. البته به نظر میرسد که همین ساختار جدید نیز بسیار زود برای هواداران خسته کننده شده و حالا یوبیسافت با بازی Assassin’s Creed Mirage میخواهد تا به ریشههای قدیمی این سری بازگردد اما آیا برگشت به گذشته تصمیم خوبی برای این مجموعه بازی Assassin’s Creed است؟
نقشه بازی بزرگ تر شده؟
وسعت این نسخه از بازی نسبت به نسخههای Valhalla، Odysseyو Origins کوچکتر خواهد بود. نقشه بغداد در بازی به چهار قسمت تقسیم شده است که هر بخش جو و ویژگیهای محیطی منحصر به خود را دارد. با این وجود یوبیسافت قول داده که نقشهای پویا و پرجزئیات از بازی را شاهد هستیم به طوری که حتی ساکنین هر منط
قه از بازی به تمام رفتارهای شما واکنش نشان میدهند.
در واقع نسخه Mirage یکی از پروژههای کوچکتر Assassin’s Creed است که برای جشن گرفتن پانزدهمین سالگرد این فرنچایز طراحی و ساخته شده است. همچنین از نظر مدت زمان، میتوان انتظار داشت که Assassin’s Creed Mirage تقریبا ۱۵ تا ۲۰ ساعت طول بکشد.
همچنین بازی از سیستم World Events بهره میبرد که باعث میشود در طی بازی شاهد اتفاقات نامنتظرهای برای شخصیت بسیم باشیم.
بازی Assassin’s Creed Mirage در شهر بغداد در قرن نهم میلادی جریان دارد. بازیکن در نقش بسیم بن اسحاق، یک دزد خیابانی، بازی میکند که به گروه اساسین میپیوندد تا با فرقه تمپلار مبارزه کند.
بسیم پس از مرگ پدرش، که توسط فرقه تمپلار کشته شده است، به گروه اساسین میپیوندد. او تحت آموزش روشان، یکی از اعضای قدیمی اساسین، قرار میگیرد. روشان به بسیم کمک میکند تا مهارتهای حرکتی و مبارزهای خود را بهبود بخشد و او را برای مبارزه با فرقه تمپلار آماده میکند.
بسیم در طول بازی با چالشهای مختلفی روبرو میشود. او باید با فرقه تمپلار بجنگد، که قصد دارند بغداد را تحت کنترل خود درآورند. او همچنین باید با گذشته خود روبرو شود و انتقام مرگ پدرش را بگیرد.
گیمپلی بازی Assassin’s Creed Mirage بر روی حرکتهای سریع و چابکی تمرکز دارد. بازیکن میتواند از دیوارها بالا برود، از ساختمانها بپرد و از دشمنان خود مخفی شود. همچنین میتواند از سلاحهای مختلف مانند شمشیر، خنجر و تیر و کمان استفاده کند.
بازی دارای سه حالت مختلف گیمپلی است:
- حالت داستانی، که بازیکن در آن داستان بازی را دنبال میکند.
- حالت چالش، که بازیکن در آن باید در برابر دشمنان خود مبارزه کند.
- حالت همکاری، که بازیکن میتواند با دوستان خود به صورت آنلاین بازی کند.
حالت داستانی
حالت داستانی بازی Assassin’s Creed Mirage شامل یک سری ماموریتهای خطی است که بازیکن باید آنها را برای پیشبرد داستان بازی انجام دهد. ماموریتها شامل مبارزه با دشمنان، حل معماها و اکتشاف محیط بازی میشوند.
در حالت داستانی، بازیکن میتواند مهارتهای حرکتی و مبارزهای خود را بهبود بخشد. بازیکن میتواند با انجام ماموریتها، آیتمهای جدیدی را دریافت کند که به او کمک میکنند تا در بازی پیشرفت کند.
حالت چالش
حالت چالش بازی Assassin’s Creed Mirage شامل یک سری ماموریتهای کوتاه و چالشبرانگیز است. این ماموریتها شامل مبارزه با دشمنان، حل معماها و اکتشاف محیط بازی میشوند.
حالت چالش یک راه عالی برای بهبود مهارتهای حرکتی و مبارزهای بازیکن است. بازیکن میتواند با انجام ماموریتهای چالش، پاداشهای مختلفی را دریافت کند.
حالت همکاری
حالت همکاری بازی Assassin’s Creed Mirage یک حالت چند نفره است که بازیکن میتواند با دوستان خود به صورت آنلاین بازی کند. در این حالت، بازیکن میتواند با دوستان خود به مبارزه با دشمنان و حل معماها بپردازد.
حالت همکاری یک راه عالی برای لذت بردن از بازی با دوستان است. بازیکن میتواند با دوستان خود همکاری کند تا ماموریتها را به صورت تیمی انجام دهد.
بازی Assassin’s Creed Mirage دارای ماموریتهای متنوعی است که بازیکن میتواند از آنها لذت ببرد. این ماموریتها شامل مبارزه با دشمنان، حل معماها و اکتشاف محیط بازی میشوند. این تنوع ماموریتها باعث میشود که بازی خستهکننده نشود و بازیکن بتواند همیشه یک چالش جدید را تجربه کند.
بازی Assassin’s Creed Mirage از موتور گرافیکی AnvilNext 2.0 استفاده میکند. این موتور گرافیکی توسط شرکت Ubisoft توسعه یافته است و در بازیهای زیادی از جمله Assassin’s Creed Valhalla و Far Cry 6 مورد استفاده قرار گرفته است.
یکی از ویژگیهای برجسته موتور گرافیکی AnvilNext 2.0، استفاده از رهیافت Real-Time Ray Tracing برای بهبود نورپردازی و سایهزنی است. Ray Tracing یک تکنیک گرافیکی است که باعث میشود نور به صورت واقعی در بازی بازتاب شود و سایهها واقعگرایانهتر شوند.
درکل Assassin’s Creed Mirage قدم رو به جلوی محکمی برای نسل جدیدی از این سری نیست. انتقادات نسبت به Valhalla باعث شدند تا سازندگان تصمیمهای مختلفی را برای ایجاد تنوع در Mirage اتخاد کنند اما همه این تصمیمها حرکتی رو به جلو نبودند. الهامگیری از گذشته این سری به خصوص چند نسخه اول که در میان هواداران بسیار محبوب هستند در نگاه اول تصمیمی بسیار جذاب به نظر میرسد اما در نهایت یک حرکت رو به عقب برای این سری به شمار میرود. داستانی با ساختار و روایت تکراری، گیمپلی نه چندان سرگرم کننده، سیستم پارکور سنگین و باگهای مختلف از جمله ایرادهای بزرگ Mirage به شمار میروند. استفاده از برخی ویژگیهای قدیمی نکتهای نیست که به تنهایی بتواند سری Assassin’s Creed را از مشکلات و تکرار نجات دهد.
به طور کلی اما Assassin’s Creed Mirage تجربه خیلی خوبی است. نه میشود گفت یک اساسینز کرید درجه یک و بینظیر است و نه تجربه ضعیفی ارائه داده. تقاطعی از سنت و مدرنیته این سری را در میراژ تجربه میکنیم که برای یک مخاطب قدیمیِ همراه از نسخه اول بسیار دلچسب و دلنشین بود و اگر از کمبود محتوایش در مقیاس محیطش گذر کنیم، باگهای عجیب و پرتعدادش را هم نادیده بگیریم، قطعا ساعتهای زیادی میتوان از آن لذت برد.
برای خرید بازی Assassin’s Creed Mirage و همچین دیدن بازی های دیگر به گیم وان استور مراجعه کنید