فروشگاه بازی گیم وان

خانه

فروشگاه

ورود / ثبت نام

بررسی تخصصی بازی Dead Space Remake

Dead Space Remake، بهترین فرنچایز های ژانر وحشت در سری های بازی Resident Evil، Silent Hill و… می شناسیم، ولی در کنار این فرنچایز های معروف باید به سری Dead Space اشاره کرد، زیرا یکی از بهترین بازی های ژانر وحشت و سبک اکشن فضایی در دوره زمان خودش بود. پروژه قسمت چهارم بازی کنسل و دیگر ساخته نشد. از همه ناراحت کننده تر استودیو ویسرال گیمز هم در سال 2017 تعطیل شد. 9 سال از این ژانر ترسناک فضایی گذشته دیگه کم کم داشت به پروژه ای خاطره انگیز و فراموش شده ای تبدیل میشد. 

Dead Space، در آینده‌ای دور اتفاق می‌افتد؛ جایی که بشر به دنبال کشف و جمع‌آوری مواد و منابع حیاتی و باارزش، از سفینه‌های بزرگ استفاده می‌کند. در این بین، یک کشتی قدیمی تحت نام USG Ishimura در موقعیتی خطرناک قرار می‌گیرد و خبری از خدمه‌ی آن نمی‌شود. به همین دلیل، Isaac Clarke، یکی از مهندسان کشتی فضایی مذکور، به همراه جمعی از دیگر متخصصین، به سمت ایشیمورا اعزام می‌شوند تا بررسی کنند که چه اتفاقی برای این سفینۀ فضایی رخ داده است، غافل از این که انگل‌های فضایی ترسناکی با نام نکرومورف‌، در کشتی به تکثیر پرداخته‌ و اکثر خدمه نیز، کشته شده و یا این که از فرم انسانی خود خارج شده‌اند.

حال شما در نقش آیزاک مسئول هستید تا اول از همه زنده بمانید و در مرحله‌ی بعد، از سرگذشت خدمه و اتفاقاتی که در طول این مدت بر سر ایشیمورا آمده است با خبر شوید. خوشبختانه، کلیت داستان بازی تغییری نکرده و تنها روایت است که در بخش‌هایی دست‌خوش تحولاتی جزئی شده و البته همین موضوع باعث پیشرفت به سزای بازی در رابطه با شخصیت‌پردازی و البته روند داستان شده است.

، ایشیمورا (Ishimura) هنگام انجام عملیات در سیاره Aegis VII به مشکلاتی برخورد کرده و پیامی از CEC ارسال می شود، که بعد ها ارتباطشان با دولت قطع می شود، دولت تیمی پنج نفره که اعضای آن کندرا دنیلز (Kendra Daniels)، زک هموند (Zach Hammond)، چن (Chen)، جانستون (Johnston) و در آخر شخصیت اصلی بازی آیزاک کلارک (Isaac Clarke) مهندس گروه را به سوی سفینه ایشیمورا می فرستند تا مشکلات را بررسی کنند، اما آیزاک کلارک فقط برای حل مشکلات و بررسی سفینه ایشیمورا داوطلب نشد، به این دلیل که معشوقه آیزاک به نام نیکول برنن (Nicole Brennan) پزشک ارشد سفینه ایشیمورا است، که برای جستوجو و اطمینان از سلامتی معشوقه اش می خواهد پا به سفینه ایشیمورا بگذارد.

هنگامی که تیم می خواهند بر روی ایشیمورا فرود بیایند، سفینه گروه در هنگام فرود اتوماتیک آسیب زیادی می بیند، ولی موفق می شوند فرود بیایند، جانستون برای بررسی مشکلات و مراقبت در سفینه می ماند، اما آیزاک، دنیلز، هموند و چن برای بررسی وارد ایشیمورا می شود، وقتی که وارد سفینه ایشیمورا می شوند هیچکسی به ملاقاتشان نمی آیند و آیزاک برای حل مشکلات سیستم به اتاقی جدا می رود تا ایراد های سیستم را بررسی کند. ولی دنیلز، هموند و چن منتظر میمانند که ناگهان نکرومورف ها (Necromorph) حمله می کنند که اولین عضو گروه چن کشته می شود.

گرافیک بازی Dead Space Remake

موتور گرافیکی بازی Dead Space Remake فراست بایت (Frostbite) نسل نهم تولید و طراحی شده جزییات گرافیکی آن خیلی عالی و واقع گرانه خلق شده است، گیم پلی بازی همانند نسخه های پیشین است، پیشرفت های خیلی خوبی داشته و تغییراتی خاصی شامل سلاح ها و نحوه استفاده از حمل آنها انجام شده است، بازی دد اسپیس نوار سلامت شما (در واقع Health bar شخصیت اصلی) در پشت مهره های کمر شخصیت اصلی نصب شده که ریگ نام داشته (Rig)، اصلی ترین بخش نوار سلامت بازی در کل فرنچایز دد اسپیس است، اولین سلاح گرمی که آیزاک در طول بازی با آن برخورد می کند پلاسما کاتر (Plasma Cutter) نام دارد. اولین سلاح تخصصی شما در طول بازی است، در نسخه های پیشین سری دد اسپیس قبلا سلاح ها را باید از طریق بخش استور (Store) خریداری میکردید، اما در این نسخه ریمیک سلاح هایتان را در طول بازی باید پیدا کنید، که این یک نکته خوب و هیجان انگیز در تغییرات بازی شامل شده است.

یکی از اصلی ترین وسایل های آیزاک در حل معماها یا گذر ازموانع متوقف نشدنی و سریع باید از آن استفاده کنید stasis نام دارد، این وسیله باعث می شود اجسام را ساکن یا آهسته کنید، حتی می توان علیه نکرومورف ها ازش استفاده کرده تا بتوانید در حالت آهسته عضو هایشان را قطع کرده و آنها را به راحتی از میان بردارید. یکی از امکانات یا مهارت کارآمد آیزاک در طول بازی kinesis نام دارد که احتیاج دارید اجسام سنگین را بلند یا جا به جا کنید که در حل معما خیلی به کار می آید، حتی از آن می توان اجسام منفجره یا تیز را بلند کرده و به سوی نکرومورف ها پرتاپ کرد.

تغییرات بزرگ بازی

یکی از تغییرات بزرگ نسخه 2023 بازی دد اسپیس باید به طراحی مراحل و سفینه ایشیمورا اشاره کرد، در نسخه 2008 مراحل بازی به طور کل خطی و مرحله ای بود، ولی در این نسخه شما می توانید کل سفینه ایشیمورا کاوش کرده و می توانید به مکان های قبل بازگردید، به عنوان مثال اتاقی هست که در آن بر روی شما قفل بوده که بعد ها می توانید با سطح یا لولی بالاتر بازگردید تا در اتاق را باز کنید، در بازی Dead Space Remake آزادی عمل زیادی می توانید داشته باشید، طبق گفته سازندگان این نسخه از بازی رزیدنت اویل 2 ریمیک الهام گرفته و لازم به ذکر است دارای ماموریت فرعی می باشد. با توجه به این ویژگی ها باعث شده با یک دد اسپیس بازسازی شده و جدید طرف شویم. باید اشاره کنم که ماموریت فرعی که در اختیار شما قرار میگیرد می توانید به سرنخ اتفاقات سفینه ایشیمورا و سایر شخصیت ها بیشتر پی برده و از سرگذشت آنها با خبر شوید.

از دیگر تغییرات جالب بازی که باز هم باعث شده آزادی عمل بیشتری داشته باشیم به بخش های ضد جاذبه بازی (در واقع Zero Gravity) باید اشاره کرد، در اولین نسخه دد اسپیس شما نمی توانستید برای جا به جایی پرواز کنید، آیزاک از طریق نگاه یا هدف گیری به دیوار یا محیط های اطرافش از طریق پرش جای خودش را عوض میکرد، اما در این نسخه شما می توانید مانند نسخه قسمت دوم و سوم بازی پرواز کنید. که این ویژگی برای هواداران سری Dead Space می تواند خوشحال کننده باشد.

یک اکشن بقامحور باکیفیت

بازی Dead Space Remake از جمله آن عناوینی است که مبارزه ساعاتی بسیار طولانی از کل گیم‌پلی آن را به خود اختصاص داده است. پس در ادامه و در بررسی کیفیت گیم‌پلی ابتدا از همین زمینه شروع خواهیم کرد و سپس بخش‌های دیگر تشکیل دهنده ساختمان گیم‌پلی جدیدترین ساخته استودیو Motive را زیر ذره‌بین خواهیم برد. سیستم مبارزات دد اسپیس از دو بخش اساسی تشکیل شده است. شلیک با انواع اسلحه‌ها و سلاح‌ها و استفاده از قابلیت‌های دست مکانیکی و میدان جاذبه‌ی آن.

در خصوص بخش‌ اول باید گفت که با پکیج باکیفیتی از مبارزه نزدیک به مانند بازی کالیستو پروتکل مواجه نیستیم. اما در عوض دد اسپیس جدید یک اکشن سوم شخص تمام‌عیار است که در طول لحظاتی عملا به شوتری جذاب مبدل می‌شود. آیزاک به گستره وسیعی ار نزدیک به ده سلاح گوناگون که شامل شعله‌افکن، مسلسل، اره‌برقی متصل به دست مکانیکی و… می‌شود، دسترسی دارد که هر کدام در بخش لول آپ قابلیت آپگرید تا لول‌های بالاتر را دارند.

خوش‌بختانه مکانیرم شلیک و سنگینی و حس خاص شلیک با هر یک از این سلاح‌ها با الهام از ریمیک موفق رزیدنت ایول دو به خوبی پیاده‌سازی شده و شاهد تجربه‌ی گیرا و جذابی در این زمینه هستیم. با توجه به تعداد بیش از حد سکانس‌های مبارزه، اگر این مورد تا این اندازه باکیفیت نبود، احتمالا ساختار کلی گیم‌پلی بازی دچار ضربه مهلکی می‌شد‌. استفاده مناسب از قابلیت‌های دوال سنس در کنار صداگذاری واقع‌گرایانه و نشانه Aim متفاوت هر یک از سلاح‌ها در کنار حرکت نسبتا آهسته و سنگین هنگام تیراندازی به تجربه‌ای لذت‌بخش و هم‌چنین سنگین و دارای وزن بدل شده که با اتمسفر اثر نیز به خوبی هم‌خوانی دارد.

هوش مصنوعی دشمنان از جمله مواردی است که به خوبی پیاده‌سازی شده و در بازی شاهد نکرومورف‌هایی شدیدا باهوش هستیم که به نوعی نمی‌توان آن‌ها را به آسودگی فریب داد و دست به سر کرد. این موجودات به هر قیمتی به دنبال کشتن آیزاک هستند حتی اگر نصف اعضای آن‌ها قطع شده باشد. رفتار نکرومورف‌ها در تشخیص مسیر حرکت و نیز تعقیب طولانی آن‌ها به دنبال آیزاک مواردی هستند که از کیفیتی مثال‌زدنی بهره‌مند شده‌اند. انیمیشن‌های قطع عضو و افکت‌های سوختن و قطعه‌قطعه شدن بخش‌های مختلف بدن نکرومورف‌ها در کنار صداگذاری فوق‌العاده فریادها و ناله‌های دردناک و تهدیدکننده آن‌ها، دیگر عاملی است که به شکلی موثر تجربه مبازات را جذاب‌تر می‌کنند.

لول دیزاین بازی Dead Space Remake در کل از چند فعالیت مشخص تشکیل شده است. نخست حرکت به سمت نکته‌ی مشخص و مواجهه اتفاقی و احتمالی با نکرونورف‌ها در طی مسیر، حل کردن برخی پازل‌های ساده پس از رسیدن به منطقه مدنظر. سپس مکانیزم ارتقا و خرید و فروش و در نهایت معلق شدن در جو و حرکت در بین فضاهایی مشخص که به نوعی با تله‌هایی همراه هستند و حکم شکلی از پلتفورمینگ در جو جاذبه‌ی صفر و در حالت معلق در هوا را دارند.

فرمول فوق بارها و بارها در طی تجربه حدودا ۱۲ ساعته مخاطب از بازی تکرار می‌شود و از این جهت در اواخر شاید کمی تکراری و خسته‌کننده شود. اما نکته مثبت این جاست که اگر استفاده بیش از حد از اکشن و مبارزات را فاکتور بگیریم، همه این المان‌ها به گونه‌ای و با ترتیبی پیاده‌سازی شده‌‌اند که هیچ‌گاه زننده و تکراری نمی‌شوند و همواره جذابیت خاص خود را دارند. در واقع استودیو در استفاده از هیچ یک از آن‌ها زیاده‌روی نکرده است.

معماهای خلاقانه در داستان بازی

اغلب پازل‌های موجود‌ در سفینه Ishimura معمولا شامل انتقال ژنراتوزرها و باتری‌ها از یک منبع به دیگری و باز کردن درها با عوض کردن سوئیچ فیوز‌ها می‌شود‌. در این بین در چند مورد با معماهایی خلاقانه‌تر شامل تکمیل یک الگوی خاص یا نابود کردن و بعضا تعمیر موردی منحصر به فرد در جو مواجه هستیم که تنوع خوبی به شالوده گیم‌پلی تزریق کرده‌اند. همچنین طی بخش‌هایی باید با کمک قابلیت دست مکانیکی آیزاک و استفاده از اشیای موجود در محیط از بین چندین دسته شعله خطرناک عبور کنیم که به نوعی معمای جذاب و خلاقانه‌ای را پدید آورده‌اند.

در مجموع معماهای بازی Dead Space Remake حضور بیش از حد یا سختی بالایی ندارند. پازل‌ها به خوبی در بین مبارزات به عنوان زنگ تفریح‌هایی جذاب، خستکی مخاطب را برطرف می‌کنند و هیچ‌وقت بیش از حد پیچیده و پرتعداد نمی‌شوند. از آن طرف سیستم خرید و فروش و ارتقا به مخاطب این انگیزه را داده تا با کاوش دقیق محیط‌ها و مبارزه با مینی باس‌ها به دنبال جمع کردن قطعات لازم و هرچه قوی‌تر کردن قدرت شلیک اسلحه‌های خود، افزایش سرعت ری‌لود و یا مثلا بیشتر کردن گنجایش خشاب‌‌شان باشد.

سلاح ها و دشمنان !

از آن طرف استفاده بیش از حد از تاریکی و جلوه‌های صوتی باعث شده تا مخاطب مطمئن باشد وقتی برق قطع می‌شود و یک موسیقی تهدیدکننده پخش می‌شود، قطعا نکرومورف‌ها حمله خواهند کرد و خود را کاملا آماده کند. از همین جهت می‌توان گفت تا حد زیادی سازندگان کاری کرده‌اند که با قابل پیش‌بینی شدن سناریوها، دیگر چیزی برای مخاطب باقی نماند که از آن بترسد.
جدای از این‌ موارد، مینی باس‌ها به گونه‌ای نامتعادل و به شکلی تقریبا نامیرا مقاوم هستند. شما باید در درجه سختی نرمال مثلا هزار گلوله مسلسل برای کشتن هر کدام از آن‌ها مصرف کنید که با توجه به ازدیاد سکانس‌های اکشن و کم بودن مهمات، عملا چیزی جز یک تجریه رنج‌آور برای مخاطب به ارمغان نمی‌آورد و باعث می‌شود در مبارزات بعدی به مشکل بخورید.
در پایان نیز باید اضافه کرد که گیم‌پلی فضای مرده جدید دقیقا همان ریمیک وفادار و ارتقایافته‌ای است که انتظارش را داشتیم و سازندگان وظیفه خود را در این زمینه به خوبی انجام می‌دهند. هم‌چنین سیستم مبازات جذاب و استفاده به اندازه و خلاقانه از پازل‌ها هم به جذابیت کلی گیم‌پلی افزوده است.

تعداد نسبتا بالای اسلحه‌ها و مکانیزم متفاوت کار با هریک شیوه‌های جذاب و متنوعی برای کشتار نکرومورف‌ها پدید می‌آورد. اگر بیش از حد بر امر مبارزه در مراحل تکیه نمی‌شد، سیستم مبارزات بازی Dead Space Remake توان سرگرم کردن کامل مخاطب تا انتها را دارا بود. هم‌چنین مشکلاتی در زمینه سختی عجیب و نامتوازن مینی باس‌ها و ترسناک نبودن بازی با توجه به سبک آن نیز از نقاط ضعف گیم‌پلی هستند. اگر بیشتر کنجکاو هستید، دلایلی که در فوق ذکر شد به خوبی بررسی کرده‌اند که چرا و چگونه با وجود پتانسیل بالا، دد اسپیس ریمیک به تجربه‌ای دهشتناک بدل نشده است.

برای خرید بازی Dead Space Remake و همچین دیدن بازی های دیگر به گیم وان استور مراجعه کنید

 

این مطلب رو به اشتراک بگذارید

پیمایش به بالا