فروشگاه بازی گیم وان

خانه

فروشگاه

ورود / ثبت نام

بررسی تخصصی بازی GTA The Trilogy

بازی GTA The Trilogy یک بازی ویدئویی اکشن-ماجراجویی جهان باز است که توسط استودیو ریمستر راک‌استار گیمز توسعه یافته و توسط راک‌استار گیمز منتشر شده است. این بازی شامل سه بازی GTA Vice City، GTA San Andreas و GTA III است که با استفاده از موتور گرافیکی Unreal Engine 4 بازسازی شده‌اند.

داستان GTA The Trilogy

از آنجایی که بازی GTA Trilogy یک ریمستر محسوب می‌شود، طبیعی است که داستان بازی‌های اصلی حفظ شده باشد. هر سه بازی در دنیای مشترک جریان دارد اما داستان آن‌ها متفاوت است. بازی GTA 3 داستان یک سارق حرفه‌ای بنام کلاود را روایت می‌کند که پس از خیانت همکارش، در صدد انتقام گرفتن از او است. داستان این بازی عمق و جذابیت آنچنانی ندارد اما انگیزه‌ی کافی را در بازیکن خلق می‌کند تا بازی را به پایان برساند.

در عوض بازی GTA: Vice City با یک داستان جذاب در دهه‌ی هشتاد همچنان به بهترین شکل در مورد رفاقت و کنترل مافیا صحبت می‌کند. شخصیت اصلی بازی وایس سیتی، یک تبهکار خبره است که پس از آزاد شدن از زندان قصد دارد کنترل شهر را در دست بگیرد. داستان Vice City با رنگ‌بندی شهر یک تناقض زیبایی دارد. شهر وایس سیتی با الهام از میامی طراحی شده است. ظاهر این شهر بسیار خوش رنگ و خوشحال است اما داستان بازی و اتفاقات درون بازی اصلا این چنین نیست. نصف این شهر توسط تاجران مفسد و قاچاقچی مواد مخدر اداره می‌شود. در واقع وایس سیتی، نمادی از شخصیت‌های بازی است. به ظاهر زیبا و خوش‌رنگ اما از درون خالی و کثیف.

داستان دو بازی GTA 3 و Vice City نکات مشابهی بسیاری باهم دارند که بزرگ‌ترین آن خانواده‌های مافیایی است. اما این بخش در بازی San Andreas با گروه‌های گانگستری عوض شده است. اینبار در عوض تبهکاران حرفه‌ای، بازیکن کنترل CJ، یک گانگستر پیش پا افتاده را در اختیار خواهند داشت. انتخاب یک شخصیت سیاه‌پوست به‌عنوان شخصیت اصلی فرانچایز مثل GTA که محبوبیت بسیاری دارد، در سال 2004 یک اقدام انقلابی محسوب می‌شد. متأسفانه مسئله مبارزه با نژادپرستی در سال‌های اولیه 2000 به اندازه‌ی الان محبوب نبود. جدا از آن، راکستار در تلاش بود یک داستان واقعی را روایت کند، نه اینکه یک داستان شعارزده را برای دیده شدن بازگو کند.

داستان بازی San Andreas فقط در مورد گروه‌هی گانگستری نیست، بلکه در مورد رفاقت، خانواده، تجارت و حتی سیاست صحبت می‌کند. در نهایت سفری که CJ از یک گانگستر بی‌مغز تبدیل به یکی از سهام‌داران بزرگ‌ترین کازینو سان اندریاس می‌شود، بی‌نقص و فوق‌العاده است که همیشه در خاطره‌ها خواهد ماند.

گرافیک و نورپردازی GTA The Trilogy

برخلاف تصورات ، نسخه Definitive Edition دارای پیشرفت‌های فوق العاده‌ای چه در زمینه گرافیک و چه گیم پلی نسبت به GTA 3 ، GTA Vice City و GTA San Andreas داشته است. شاید با دیدن ویدیو در اینستاگرام یا ویدیوهای مقایسه در یوتیوب متوجه تغییرات گسترده نشوید اما وقتی خودتان این پکیج را روی پلتفرم‌های قوی‌تر تجربه کنید در همان چند دقیقه نخست متوجه بهبود های گرافیکی و گیم‌پلی نسبت به ورژن‌های کلاسیک این سه‌گانه می‌شوید. به شخصه به واسطه ترجمه داستان مجموعه GTA طی چند ماه گذشته بیش از 100 ساعت سه‌گانه اصلی را بازی کرده بودم و وقتی با ظاهر کلی شهر و اینکه چه قدر محیط‌ها بهبود یافته‌اند شگفت زده شدم. با این حال تغییرات مورد نظر در عین خوب بودنشان ، دارای ضعف‌های مهمی هستند.

در وهله نخست گرافیک هر سه نسخه با بهبود چشم گیری روبرو شده که یکی از مهم‌ترین آن‌‌ها بهبود فوق العاده بافت‌های بازی است. بافت‌های مدرن در کنار محیط‌های چشم نواز و مدل سازی جذاب خودروها باعث شده تا مخاطبان GTA از این تغییرات لذت ببرند. حالا ساختمان‌های لیبرتی سیتی ، مکان‌های دیدنی وایس سیتی و سن آندریاس و جنگل عظیم سن آندریاس به شدت زیبا و چشم نواز شده‌اند. اگر به تازگی نسخه‌های کلاسیک را در فرمت اصلی خود بازی کرده باشید این تغییرات را با گوشت و پوست و استخوان خود احساس می‌کنید. متاسفانه با اینکه ظاهر بازی واقعا چشم نواز شده اما مابقی تغییرات گرافیکی یک روی خوب و یک روی بد دارند و باید گفت این دقیقا به همان هدف گذاری راکستار بازمی‌گردد.

متاسفانه با وجود تلاش‌های صورت گرفته در جهت ارائه‌ی یک سیستم نورپردازی مناسب، بازی GTA تاکید محوری روی شخصیت‌‌ها دارد و به همین دلیل در حین سپری کردن ماموریت‌ها، شخصیت‌های شبیه به کارتون‌های دهه نودی به طور مداوم توجه‌ شما را به خود جلب می‌کنند و نمی‌گذارند که از نقطه‌ی مثبت یعنی محیط باکیفیت‌تر لذت ببرید.

بازی فقط در کارگردانی هنری ایراد ندارد؛ مشکلات فنی مختلف نیز می‌توانند به شکلی ناگهانی همان تجربه‌ی مناسب از محیط را به یک کابوس تبدیل کنند. به عنوان مثال، همواره باید دعا کنید که آب و هوا بارانی نشود. افکت باران در بازی شبیه به یک شوخی بی‌مزه است. بالای دریاچه‌ها افکت باران پردازش نمی‌شود و گویی ابرها همواره شخصیت اصلی را دنبال می‌کنند، از سمت مقابل پل‌ها مانعی برای باران نیستند.

در بازسازی GTA: San Andreas مِهی که سرتاسر نقشه را پوشانده بود برداشته شده است و حالا می‌توانید از ارتفاع تمامی مناطق را مشاهده کنید. این تصمیم از سوی سازنده باعث شده است که منظره‌‌ای به شدت مصنوعی پدید آید و نقشه کوچک‌تر از آنچه تصور می‌شد دیده شود. از آنجا که نسخه‌ی نسل نهمی بازی اختصاصی یا Native نیست، بنابراین تیم سازنده به طور کامل از سخت‌افزار کنسول‌های جدید بهره‌ای نبرده است. به عنوان مثال انتظار می‌رفت که شاهد خیابان‌های شلوغ‌تر باشیم، اما خبری از این دست بهبودها نیست یا این که میزان بهبود کافی به نظر نمی‌رسد.

نرخ فریم در کنسول‌های نسل نهمی که این نقد بر اساس آن نوشته شده، قابل قبول است، اما پس از تست بازی روی پلی استیشن ۴ متوجه شدیم که پایداری مقبولی در بحث نرخ فریم وجود ندارد.

راکستار قبلاً گفته بود بازی The Definitive Edition مکانیزم‌های اصلی بازی را حفظ خواهد کرد و این موضوع من را نگران کرده بود. متأسفانه اولین چیزی که در گیم‌پلی شما را اذیت می‌کند هوش مصنوعی قدیمی بازی است. این هوش مصنوعی برای سال 2001 خارق‌العاده بود اما برای سال 2021 عملاً بی‌مصرف است؛ به‌خصوص هوش مصنوعی دشمنان بازی.

هوش مصنوعی بازی‌ها در سال‌های اخیر پیشرفت چشم‌گیری داشته باشد. در هیچ بازی مدرن شما نمی‌توانید دشمنی را پیدا کنید که بدون استراتژی عمل کند. اما استودیوی پشت ساخت بازی GTA Trilogy The Definitive Edition حتی به‌خود زحمت نداده است هوش مصنوعی بازی را بهبود بخشد. در قدم اول دیدِ دشمن شما بسیار کم است، و وقتی که متوجه حضور شما شود شلیک نمی‌کند؛ با سرعت هرچه تمام به طرف شما هجوم می‌برند. حرکات دشمنان غیرقابل پیش‌بینی است. گاهی ممکن است فقط به‌طرف شما زل بزنید و در لحظه‌ی دیگر با یک تیر هدشات‌تان کند. به‌ جرأت می‌گویم که بازی GTA Trilogy نا‌میزان‌ترین هوش‌مصنوعی در بین بازی‌های سال 2021 را دارد.

شکی نیست که سه بازی موجود در Grand Theft Auto: The Trilogy، بازی هایی به یاد ماندنی هستند، اما بازسازی انجام شده روی آنها آنطور که باید و شاید خوب نیست. قابلیت های جدید کم تعداد هستند و اکثرشان فقط تا حدی اعمال شده اند، جلوه های بصری مشکل دارند، بهترین چیزی که درباره ی عملکرد بازی بتوان گفت “بی ثبات” است، برخی از محتواهای بازی حذف شده اند و بازی پر از باگ است. در حالت فعلی اش، این مجموعه ی شامل سه بازی GTA با معنی کلمه ی Definitive فاصله ی زیادی دارد؛ شاید Defective به معنی مشکل دار، Disappointing یا همان نا امید کننده و حتی Disrespectful به معنی توهین آمیز – مخصوصا برای خیل طرفداران این سه گانه – کلمات مناسب تری برای معرفی اش باشند.

اما اگر دلتان می‌خواهد این سه بازی افسانه ای را با گرافیکی بهتر تجربه کنید، چه برای فهمیدن منظور بازیکنان قدیمی باشد و چه برای تجربه ی دوباره ی یک حس خوب، شاید تهیه ی Grand Theft Auto: The Trilogy بهترین راه باشد.

برای خرید بازی GTA The Trilogy و همچین دیدن بازی های دیگر به گیم وان استور مراجعه کنید.

این مطلب رو به اشتراک بگذارید

پیمایش به بالا