فروشگاه بازی گیم وان

خانه

فروشگاه

ورود / ثبت نام

بررسی تخصصی بازیResident Evil Village

Resident Evil Village یک بازی ویدئویی ترس و بقا است که توسط کپکام توسعه یافته و منتشر شده است. این بازی دنباله‌ای بر بازی Resident Evil 7: Biohazard است و در سال ۲۰۲۱ برای کنسول‌های پلی‌استیشن ۴، پلی‌استیشن ۵، ایکس‌باکس وان، ایکس‌باکس سری ایکس/اس و مایکروسافت ویندوز منتشر شد.

 

داستان Resident Evil Village

حوادث بازی Resident Evil 8 Village در ماه فوریه سال ۲۰۲۱، یعنی سه سال و هشت ماه پس از وقایع بازی Resident Evil 7 Biohazard روی می‌دهند؛ ایتن و همسر او میا، تحت مراقبت «اتحاد ارزیابی امنیت بیوتروریسم» (Bioterrorism Security Assessment Alliance یا به اختصار BSAA) و سرپرستی کریس ردفیلد، به منطقه‌ای در شرق اروپا منتقل می‌شوند و زندگی خود را در صلح و آرامش ادامه می‌دهند؛ در طول این سال‌ها، ایتن دوره‌های نظامیه را پشت‌سر می‌گذارد؛ همچنین در این مدت، «رزماری» (Rosemary)، دختر ایتن و میا نیز به دنیا می‌آید. اتفاقات رخ داده در خانه بیکرها تحت عنوان نشتی گاز سرپوش گذاشته شده و اکنون همه چیز به نظر پایان یافته. اما از آن‌جایی که زندگی خوب و شیرین یا همان Happily ever after در دنیای Resident Evil یک رویای دست نیافتنی است، دوباره اتفاقات شوم برای این خانواده رقم می‌خورد. در حالی که میا و ایثن مشغول صحبت و صرف شام هستند، ناگهان کریس ردفیلد همراه گروهی از سربازان زیر دستش به خانه‌ی آن‌ها هجوم آورده و با شلیک‌های پی‌درپی، Mia را به قتل می‌رسانند. بعد از این اتفاق کریس به سربازانش دستور می‌دهد که ایثن و رز از آن‌جا خارج شوند.

ایثن که هنوز در شوک به سر می‌برد قصد اعتراض دارد که توسط یکی از سربازان بیهوش می‌شود. چند ساعت بعد Ethan در مکانی نامعلوم به هوش می‌آید و در می‌یابد ماشینی که وظیفه‌ی جابه‌جایی آن‌ها را داشته تصادف کرده و سربازان همراه او نیز جان خود را از دست داده‌اند.

حال Ethan خود را در جایی بسیار عجیب و مخوف می‌بیند. برف همه جا را فرا گرفته و در دوردست ساختمان‌هایی عجیب با معماری قرون وسطی به چشم می‌خورد.

در این شرایط Ethan یک هدف مشخص و معین دارد. پیدا کردن دخترش Rose و سر درآوردن از راز این روستای مخوف و عجیب. داستان بازی به طور کلی دارای یک تم ثابت و مشخص است که همان نجات (Rescue) می‌باشد. اما در این بین آن‌قدر اتفاقات ریز و درشت و مسائل مختلف وجود دارد که باید بگویم با داستانی بسیار جذاب و قوی مواجه هستیم. با وجود اینکه Ethan یک هدف و Objective اصلی یعنی نجات جان دخترش را پیش روی خود می‌بیند، اما در طول مسیر راز و رمزهای مختلفی برای او و برای بازی‌بازان آشکار می‌گردد.

اما خب این سر راست بودن داستان، اصلا به‌معنی بد یا ضعیف بودن آن نیست؛ چرا که کپکام همین داستان ساده را با روایت خوبی تقدیم مخاطب می‌کند و از آن مهم‌تر، جهان بازی پُر شده از موارد مخفی مثل یادداشت‌هایی که خواندن آن‌ها، لایه‌های بیش‌تری از داستان را برملا می‌کند و مخصوصا طرفداران قدیمی مجموعه، یا حتی افرادی که فقط همین رزیدنت اویل ۷ را بازی کرده باشند، با خواندن این نوشته‌ها و دقت به جزئیات، می‌توانند اطلاعات ارزشمندی در مورد شخصیت‌ها یا چگونگی ربط پیدا کردن وقایع این نسخه به گذشته پیدا کنند.

اگر بخواهیم به صورت کلی به این نسخه 8 این مجموعه نگاه کنیم، باید گفت که پایان بندی، روایت های داستانی، مشخص شدن سوال های پیش آمده در طول داستان بازی باعث شده است تا بازیکنان با یک پایان بندی بسیار خارق العاده ای روبرو شوند که انتظار آن را نخواهید داشت. اما متاسفانه این نسخه نیز از مشکلات خاصی رنج میبرد. متاسفانه مجموعه رزیدنت ایول سالهاست که در انتظار معرفی و داستان پردازی شخصیت های جدیدی است، اما متاسفانه در این راه در این دو نسخه شکست خورده است. به عنوان مثال خانواده دُمیترِسک که در این بازی بار تبلیغاتی زیادی را نیز به دوش کشیده اند، از مشکل شخصیت پردازی رنج می برند و فقط به عنوان یک سری دشمنان بازی شناخته می شوند و نه بیشتر.

گیم‌پلی بازی Resident Evil Village

بازی Resident Evil Village از جمله پرچمداران سبک “ترس و بقا” یا Survival horror است. این سبک از بازی، یکی از زیرمجموعه‌های سبک “اکشن و ماجراجویی” است که با سبک “وحشت” نیز ترکیب شده است. بنابراین، وجود مبارزات فراوان، زامبی‌های ترسناک، روایت داستانی و معماهای مختلف باعث شده است که با یک بازی منحصربه‌فرد روبه‌رو شویم.

نسخۀ جدید بازی رزیدنت اویل نیز همان سبک نسخه‌های قبلی را دنبال می‌کند اما مبارزه‌ها، نوع درگیری‌ها، اسلحه‌ها و گیم‌پلی اغلب مشابه با نسخه چهارم از این بازی است. از طرفی، نحوۀ حرکت دوربین به‌طور کلی از روی نسخۀ هفتم بازی طراحی شده است.

از جمله تفاوت‌های گیم‌پلی در بازی Resident Evil Village می‌توان به سریع‌تر شدن شخصیت اصلی داستان اشاره کرد. همچنین، نشانه‌گیری‌ها و مبارزات نیز بسیار سریع‌تراز نسخه‌های قبلی شده است.

اما برویم سراغ جواب به این سوال که آیا اکشن‌تر شدن بازی، بیشتر شدن تعداد دشمنان و سریع‌تر شدن مبارزات نکته‌ای منفی به شمار می‌آید؟ جواب خیر است. بله این نکته منطقی است که ذات فرنچایز رزیدنت اویل یک عنوان Survival Horror ناب است که در آن مخاطب به غیر از Safe Room‌ها در هیچ‌جای دیگر احساس امنیت نکند، اما نکته این است که پیاده‌سازی این تصمیم بسیار منطقی و هوشمندانه بوده است و کاملا با شرایط کلی بازی هم‌خوانی دارد. بله اگر انتظار گیم‌پلی گره خورده با ترس و اضطراب همیشگی و حس ناامنی مداوم مانند نسخه‌ی هفتم را دارید باید بگویم تا حد زیادی ناامید می‌شوید. چرا که نه خبری از مبارزات آرام و کند نسخه‌ی هفت است و نه خبری از ساختار تنگ و ناامن مراحل. اضافه شدن قابلیت دویدن خود به تنهایی بسیاری از اضطراب و ناامنی‌ را از بین برده است.

به‌طور دقیق‌تر، در نسخه‌های قدیمی‌تر یک ترس خاص بر این مجموعه حاکم بود؛ ترس حضور در دنیایی زامبی‌زده و خیابان‌های تاریک راکون سیتی یا راهرو‌های باریک بناهای مختلف که گاهی هم با حضور دشمنانی چون نمسیس، این وحشت همیشگی بیشتر هم می‌شد. وقتی رزیدنت ایول ۷ عرضه شد، کپکام نوع نسبتا متفاوتی از ترس را این بار مبتنی بر استفاده درست از جامپ اسکر‌ها یا با محوریت نمایش خشونت و روبه‌رو کردن بازیکنان با موجوداتی وحشی به سبک فیلم‌های اسلشر به‌تصویر کشید. اما مسئله‌ای که در رابطه با رزیدنت ایول ۸ پیش آمده، این است که عملا به جز در چند قسمت محدود که از قضا مثل بخش مرتبط با عروسک‌ها جزو بهترین دقایق آن هم به‌حساب می‌آیند،‌ بازی خیلی تمایلی به القای وحشت و ترساندن مخاطب، حالا به هر نوعی ندارد و نهایتا مثلا رو به نمایش نوعی از خشونت می‌آورد که نه‌تنها کمکی به حس ترس نمی‌کند، که گاهی حتی لوس هم به‌نظر می‌رسد یا اینکه سراغ یک سری صحنه‌های تعقیب و گریز می‌رود که حتی این موارد هم چندان تنش‌زا نیستند.در واقع بیشتر اضطراب و حس ناامنی در ویلیج از طریق فضاسازی و محیط‌های مختلف به بازی‌بازان منتقل می‌شود تا از طریق مبارزات نفس‌گیر و تعقیب و گریز‌های تنگاتنگ آنتاگونیست‌ها. جالب است بدانید در کل برخلاف نسخه‌ی هفت که در آن مارگارت و جک بیکر صحنه‌های تعقیب و گریز فوق‌العاده اضطراب‌آوری خلق کرده بودند، در Resident Evil Village این سکانس‌ها به حداقل رسیده‌اند و در معدود مواردی که مثلا Lady Dimitriscue به تعقیب شما می‌پردازد، به لطف سرعت بالای ایثن و وجود اتاق‌ها و مناطق مختلف آن‌قدر گم کردن و فرار آسان است که بعید می‌دانم کوچک‌ترین حس اضطرابی به شما دست دهد.

در مجموع بازی Resident Evil Village را باید ترکیبی جذاب و فوق‌العاده از نسخه‌ی هفتم و نسخه‌ی چهارم بدانیم. مبارزات اکشن و با ریتم بالا، در کنار شخصیت‌پردازی فوق‌العاده شخصیت‌های فرعی و طراحی فوق‌العاده‌ی مراحل بازی، رزیدنت اویل ویلیج را در زمره‌ی یکی از بهترین و موفق‌ترین آثار در کل فرنچایز رزیدنت ایول قرار داده است. اگر سازندگان برخی مشکلات مانند عدم بالانس میزان مهمات، برخی مشکلات گان‌پلی و باس‌فایت‌های تکراری را برطرف می‌ساختند، قطعا با یک شاهکار روبه‌رو بودیم. با این وجود بلاشک Resident Evil Village یکی از بهترین آثار Survival Horror چندسال اخیر به شمار می‌آید و تجربه‌ی آن برای تمام طرفداران سری رزیدنت اویل واجب است.

برای خرید بازی Resident Evil Village به گیم وان استور مراجعه کرده و آن را تهیه کنید.

این مطلب رو به اشتراک بگذارید

پیمایش به بالا