فروشگاه بازی گیم وان

خانه

فروشگاه

ورود / ثبت نام

نقد و بررسی بازی Ratchet & Clank

سری Ratchet & Clank بسیار قدیمی و ریشه دار است، آن قدر با سابقه که محبوبیت شخصیت اصلی آن یعنی رچت (Ratchet) را نزد هواداران سونی می‌توان هم طراز با شخصیت‌هایی چون کریتوس (Kratos) و نیتن دریک (Nathan Drake) دانست. نسخه جدید این سری که تنها با نام Ratchet & Clank شناخته می‌شود (شاید به این خاطر که نسخه اول هم دقیقاً همین نام را داشت و این نسخه هم به گونه‌ای بازسازی همان است، شاید هم با تقلید یا به بیان بهتر، با الگوبرداری از عناوینی نظیر Hitman و Thief که نسخه آخرشان هیچ پیشوند و پسوندی نداشت) در اصل قرار است بازسازی نسخه اول این سری باشد، ولی سازندگان از چسباندن عبارت‌هایی نظیر Remastered و امثالهم روی بازی‌شان بیزار هستند و آن را یک “تصویر جدید” از نسخه اول می‌دانند. به هر حال در چند سال اخیر کلمه Remastered مفهومی زشت و کریه نزد بازی‌بازان پیدا کرده است و اکثر عناوینی که این پسوند را یدک می‌کشند، بیشتر حکم یک توهین به طرفداران را دارند و صرفاً برای پر کردن جیب سازندگان به بازار عرضه می‌شوند؛ به همین علت بیزاری سازندگان از این پسوند تا حد زیادی قابل درک است و چندان هم جای تعجب ندارد.

داستان:

داستان Ratchet & Clank بسیار هوشمندانه طراحی شده است؛ در نگاه اول ما با همان داستان کلی قسمت اول طرف هستیم ولی سازندگان از داستان و شخصیت‌های مربوط به نسخه سینمایی هم استفاده کرده‌اند. در حقیقت، پایه و اساس داستان این نسخه بر مبنای همان داستان اولین نسخه از سری است ولی برخی از جزئیات به خاطر نزدیک شدن نسخه سینمایی به بازی، نسبت به نسخه اول تغییر یافته‌اند. داستان این نسخه نیز همچون اکثر نسخه‌های قبلی حول ماجراهای رچت و کلنک (Ratchet و Clank) و تلاش آن‌ها برای نجات کهکشان می‌گردد. البته داستان بازی در خود جذابیت‌هایی نیز دارد و خیلی هم سرراست و ساده نیست، ولی در کل آن چنان هم پیچیده و عجیب و غریب نیست و همچون نسخه‌های قبلی سری است. اتفاقات و رویدادهایی که در بازی رخ می‌دهند انقدر جذاب هستند که بازی‌بازان را تا انتها با خود همراه کنند و با توجه به سبک و سیاق بازی، می‌توان گفت که Ratchet & Clank از لحاظ داستانی نمره قابل قبولی می‌گیرد. از داستان بازی بهتر اما شخصیت‌های آن هستند. رچت و کلنک به عنوان دو شخصیت محوری داستان، از لحاظ شخصیت ‌پردازی در سطح بسیار بالایی قرار دارند و هنوز هم شاهد ظرافت‎های بسیاری در شخصیت‌های آنان هستیم؛ از شوخی‌ها و بگو و بخندهای آن‌ها گرفته تا کله شقی و سماجت‌شان همگی به شکلی بسیار خوب در شخصیت‌شان هویدا هستند و از این نظر بازی عملکرد بسیار خوبی دارد. البته گاهی اوقات دیالوگ‌ها و شوخی‌های شخصیت‌ها نیز رنگ و بوی جالبی ندارد و ضعیف به نظر می‌‍رسند، ولی حیف است که به خاطر چنین مشکلی خودمان را از تجدید میثاق با رچت و کلنک دوست داشتنی محروم کنیم. رچت و کلنک بازماندگان عصری طلایی شخصیت‌های سونی هستند، آن‌ها تقریباً هم دوره با اسلای (Sly از Sly Cooper) و کرش بندیکوت (Crash Bandicoot) و دکستر (Dexter از Jac & Dexter) هستند و در حال حاضر از تمامی این شخصیت‌ها نیز وضع بهتری دارند. کرش که دیگر هیچ بازی ندارد و به خاطر لج بازی‌های اکتیویژن (Activision) انگار دیگر روزهای خوشی را نخواهد دید، اسلای که با نسخه آخر Sly Cooper یعنی Sly Cooper: Thieves In Time نمایش خوبی داشت هنوز بازی جدیدی برایش معرفی نشده و دکستر هم هنوز سرنوشت مشخصی ندارد. در این میان این رچت و کلنک بوده‌اند که به لطف زحمات اینسومنیاک گیمز وضع مطلوب‌تری دارند و هر از چند گاهی به کنسول‌های سونی سر می‌زنند، پس سازندگان باید تمام حواس خود را معطوف به این عنوان کنند تا مبادا شخصیت‌های دوست داشتنی‌شان به سرنوشتی مشابه با شخصیت‌هایی که چند خط بالاتر اشاره شد دچار شوند. خوشبختانه نسخه جدید هم بسیار وفادار به نسخه‌های پیشین بوده و نمایش خوبی از لحاظ داستانی دارد.

گیم‌پلی:

از بحث داستانی که بگذریم، به یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر شماره از سری Ratchet & Clank یعنی گیم پلی آن می‌رسیم که همواره یکی از نقاط قوت آن بوده است و افراد زیادی را به خود جذب کرده است. در نگاه اول با همان بازی اکشن – پلتفرمر  همیشگی طرف هستیم. این مسئله را از دو منظر می‌توان بررسی کرد؛ اول آن که به هر حال این موضوع نشان می‌دهد که سازندگان به نسخه‌های قدیمی وفادار بوده‌اند و سعی نداشته‌اند تا با به وجود آوردن تغییر و تحولاتی شگرف آن هم صرفاً در جهت جذب مخاطب بیشتر، خاطرات طرفداران را خراب کنند (تغییراتی که عمدتاً مربوط به تزریق المان‌ها و محتویات مخاطب‌پسند می‌شود.) از طرف دیگر شاید این وفادار بودن به ریشه‌ها را اگر به صورت سطحی بررسی کنیم، ممکن است به این نتیجه برسیم که گیم پلی بازی هیچ پیشرفتی نداشته و تکراری به نظر می‌رسد و حتی پس از گذشت مدتی خسته کننده می‌شود. اینسومنیاک گیمز طراحان باهوشی دارد، آن قدر باهوش که خودشان قبل از بقیه به آن مرحله “نگاه اول” رسیده‌اند و از همان دو منظر گیم پلی بازی را بررسی کرده‌اند و پیش از آن که کسی بخواهد آن‌ها را به خاطر رعایت اصل وفاداری تحسین و آن‌ها را به خاطر اجتناب ناپذیری از مورد دوم سرزنش کند، خودشان به این نتیجه رسیده‌اند که همزمان هم باید به نسخه‌های قبل وفادار باشند و هم کاری کنند که گیم پلی بازی یک کپی برداری از نسخه اول نباشد. به این منظور، آن‌ها زیاد با المان‌های اصلی گیم پلی بازی نکرده‌اند و تقریباً همان المان‌های قسمت اول را اینجا هم تجربه خواهیم کرد، اما، به این خاطر که بازی تکراری و خسته کننده نشود، المان‌هایی هم از قسمت‌های جدیدتر سری به بازی افزوده‌اند. سیستم اصلی گیم پلی بازی مبتنی بر رد شدن از موانع و پریدن از جایی به جای دیگر و البته مبارزه با دشمنان بسیار جالب می‌شود. این چیز جدیدی نیست و از همان نسخه اول بازی هم شاهد آن بوده‌ایم؛ البته بی انصافی است که آن را دقیقاً هم طراز با نسخه اول بدانیم (حتی بدون در نظر گرفتن ویژگی‌های جدید) چرا که گیم پلی بازی اکنون از همیشه روان‌تر و جالب‌تر به نظر می‌رسد. یکی از ویژگی‌های جدیدی که به گیم پلی بازی افزوده شده است  قابلیت ارتقای اسلحه‌ها است. شما می‌توانید اسلحه‌های مختلف را در این نسخه ارتقا دهید و ویژگی‌ها و قابلیت‌های جدیدی به آن‌ها اضافه کنید. بدون شک یکی از بهترین بخش‌های بازی همین سیستم ارتقای اسلحه است و به شدت جذاب و جالب از آب در آمده است. این سیستم شما را تشویق می‌کند تا حتی اسلحه‌هایی را که در نگاه اول فکر استفاده از آن‌ها هم به ذهن‌تان خطور نمی‌کند را هم ارتقا دهید تا ببینید چه ویژگی‌های جدیدی به آن اضافه می‌شود و چه تغییراتی را به خود می‌بیند. این سیستم اعتیاد آور باعث می‌شود تا شما Ratchet & Clank را تنها به قصد به پایان رساندن مراحل مختلف بازی نکنید و نیم نگاهی هم به هر چه قدرتمندتر کردن زرادخانه‌تان داشته باشید، موضوعی که نشان از دقت و خلاقیت سازندگان دارد و تحسین برانگیز است.

گرافیک:

گرافیک بازی Ratchet & Clank: Rift Apart یکی از نقاط قوت آن است. بازی از موتور گرافیکی Unreal Engine 4 استفاده می‌کند و دارای گرافیک خیره‌کننده‌ای است. محیط‌های بازی بسیار زیبا و پر جزئیات طراحی شده‌اند و شخصیت‌ها نیز به خوبی مدل‌سازی شده‌اند.

نقاط قوت:

  • گرافیک خیره‌کننده
  • گیم‌پلی متنوع و جذاب
  • صداگذاری خوب

نقاط ضعف:

  • داستان نسبتاً کلیشه‌ای
  • ارزش تکرار پایین

نتیجه‌گیری:

در نقد و بررسی Ratchet & Clank این یک بازی اکشن پلتفرمر بسیار خوب است که از نظر گرافیک، گیم‌پلی و صداگذاری در سطح بالایی قرار دارد. بازی برای طرفداران این سبک از بازی‌ها یک تجربه‌ی بسیار لذت‌بخش خواهد بود.

برای خرید بازی Ratchet & Clank و همچین دیدن بازی های دیگر به گیم وان استور مراجعه کنید

این مطلب رو به اشتراک بگذارید

پیمایش به بالا