فروشگاه بازی گیم وان

خانه

فروشگاه

ورود / ثبت نام

Far Cry 6 wallpaper_1

بررسی تخصصی بازی Far Cry 6 نسخه Yara Edition

تکرار و تقلید Far Cry 6 از عناصر و المان‌هایی که زمانی عامل موفقیت این مجموعه بودند، به وضوح نشان می‌دهد که این کمپانی قصد پذیرش هیچ گونه ریسکی را برای جان‌بخشی به فرنچایزی که طی ۹ سال گذشته با بازیافت Far Cry 3 سرپا مانده، ندارد؛ به طوری که می‌توان بی‌انگیزگی این بازی و سازندگان آن در جلب خاطر طرفداران قدیمی و بی‌میلی آنان در ساخت اثری به یاد ماندنی را در ساعات ابتدایی و در مقدمه‌ی بازی به راحتی حس کرد.

بازی Far Cry 6 اثری بسیار بزرگ است که از نظر شخصیت‌پردازی کمی مشکل دارد. این اثر شما را با جهانی پر هرج و مرج آشنا می‌کند. جایی که با نبردهایی در ابعاد بزرگ به وقوع می‌پیوندد. همچنین بخش زیادی از بازی را ماموریت‌هایی تشکیل می‌دهند که به صورت مخفی‌کاری باید پیش برده شوند. بازی فارکرای 6 فعالیت‌های جانبی مختلفی را ارائه می‌دهد تا هیچگاه از تجربه آن خسته نشوید.با این حال این بازی بی‌عیب نیست.

با تمام این تفاسیر و با وجود این‌که Far Cry 6 نمی‌تواند جایگاه خود را به عنوان نسخه‌ی ششم این فرنچایز توجیه کند، اما این بازی همچنان با به کار گیری ایده‌هایی تازه (هرچند کوچک و پیش پا افتاده) و با تمرکز بیشتر بر المان‌هایی که در عناوین گذشته‌ی این سری مورد پسند طرفداران واقع شده بودند، می‌تواند برای دوستداران این فرنچایز گیلتی پلژر (guilty pleasure) قابل قبول  و تجربه‌ای سرگرم کننده باشد.

جزیره خیالی یارا همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، بسیار زیبا و چشم‌نواز است. در این جزیره شاهد سواحل آفتابی خواهید بود و همچنین از مواجه شدن با دوستانی که در خیابان دست به فروشندگی مواد غذایی می‌زنند لذت خواهید برد، گرچه نمی‌توانید چیزی از آن‌ها بخرید. علاوه بر این، آب‌های اطراف این جزیره پر از کوسه‌هایی است که برای تکه پاره کردن شما لحظه‌شماری می‌کنند. موسیقی متن بازی Far Cry 6 بسیار زیبا است و به همین دلیل از رانندگی با خودروها و گوش دادن به آهنگ لذت خواهید برد. همه‌ی این موارد موجب می‌شوند که در نهایت از تجربه این اثر لذت ببرید.

با این حال پس از لحظات ابتدایی، حس خاص و منحصر به فرد بودن بازی فارکرای 6 از بین می‌رود و احساس می‌کنیم بار دیگر در یک اثر تکراری از این فرنچایز گیر کرده‌اید. البته به لطف هنرنمایی جانکارلو اسپوزیتو (Giancarlo Esposito) در نقش آنتون کاستیلو (Antón Castillo)، شخصیت منفی محوری بازی، داستان بسیار جذاب به نظر می‌رسد و تهدید او برای‌مان واقعی جلوه می‌کند. او به تقریبا ترکیبی از فرانکو (Franco) و کاسترو (Castro) است. کاستیلو یک شخصیت کاملا بد است که عقایدش درباره آینده جزیره را به هر چیز دیگری ترجیح می‌دهد. او حتی به سرنوشت جزیره بیشتر از پسرش، دیگو (Diego)، اهمیت می‌دهد و این موضوع را بارها ثابت می‌کند. اما می‌توان گفت یوبی‌سافت (Ubisoft) صرفا توانسته یک شخصیت منفی دوبعدی را ارائه دهد.

بازی فارکرای 6 دقیقا همان چیزی است که از یک نسخه از فرنچایز Far Cry انتظار دارید. شما بازی را به عنوان شخصیتی مورد ظلم و ستم واقع شده و دست کم گرفته شده آغاز می‌کنید، اما در انتها به یک قهرمان تبدیل خواهید شد. مثل همیشه با یک آنتاگونیست مستبد روبه‌رو هستیم که سعی دارد زندگی ساکنین منطقه را جهنم تبدیل کند و تنها هدف‌اش هم این است که به رویاهای‌اش جامه‌ی حقیقت بپوشاند. در این بازی کاستیلو توانسته به محصولی به نام ویویرو (Viviro) دست پیدا کند که گفته می‌شود قابلیت درمان سرطان را دارد. ویویرو توسط برده‌های یارا کشت و تولید شده است که کاستیلو آن‌ها را Outcasts و Fake Yarans می‌نامد. دوگانگی در بازی Far Cry 6 از همان لحظات ابتدایی به چشم می‌خورد.

در این بازی درست مثل نسخه‌های پیشین می‌توانید از ساختمان‌ها و صخره‌ها بالا بروید و هرآنچه یک فرد انقلابی انجام می‌دهد را تقلید کنید. در این اثر شما می‌توانید با استفاده از تلفن همراه‌تان دشمنان‌تان را ردیابی کرده و نقاط ضعف‌شان را پیدا کنید. در بازی فارکرای 6 می‌توانید سلاح خود را پنهان کنید و در نتیجه برخلاف نسخه‌های قبلی قرار نیست با اسلحه در اطراف پرسه بزنید و بقیه را به خود مشکوک کنید. یوبیسافت مکانیک مخفی شدن را از فرنچایز آساسینز کرید (Assassin’s Creed) برای این اثر وام گرفته است. در نتیجه اگر سلاح‌تان را غلاف کنید و زیاد به دشمنان و نگهبانان نزدیک نشوید، کسی به شما مشکوک نخواهد شد. از همین رو می‌توانید با به کار بردن این روش، بدون روی آوردن به خشونت از مکان‌های خطرناک عبور کرده و به محل ذخیره‌سازی بازی (Checkpoint) برسید. شما از این مکانیک می‌توانید برای پیشبرد مراحل به صورت مخفی‌کاری نیز بهره ببرید. در واقع می‌توانید کاراکترتان را کاملا بی‌سر و صدا به یک خودرو نزدیک کرده و به سرعت رننده را با سلاح‌تان به قتل برسانید. با این رویکرد می‌توانید ساده‌تر کامیون‌های حامل زندانیان را سرقت کنید.

همچنین از جمله مهم‌ترین کارهایی که باید در بازی Far Cry 6 انجام دهید، می‌توان به نابود کردن سلاح‌های ضد هوایی اشاره کرد. اگر این کار را نکنید، قادر به پرواز بر فراز آسمان‌های یارا نخواهید بود. علاوه بر این، چون برخی ماموریت‌ها وابسته به اقدامات هوایی هستند، نابود کردن سلاح‌های ضد هوایی امری اجتناب‌ناپذیر می‌شود. در این بازی هم می‌توانید به انجام مراحل عادی مثل شکار حیوانات مشغول شوید. Criptograma Chestها در این اثر کاملا جدید هستند و به شما اجازه دستیابی به تجهیزات منحصر به فرد را می‌دهند.

درست مانند بازی Far Cry 6، در این اثر هم شما می‌توانید جنسیت شخصیت اصلی داستان را تعیین کنید. شخصیت اصلی داستان بازی فارکرای 6 دنی روخاس (Dani Rojas) است. البته شما نمی‌توانید ویژگی‌های ظاهری این کاراکتر را شخصی‌سازی کنید. دنی روخاس فرد یتیمی است که مجبور می‌شود به خدمت در ارتش یارا مشغول شود. همه افراد این ارتش بدون تردید باید برای El Presidente بجنگند، اما ما می‌دانیم که تمام آن‌ها آدم‌های بدی نیستند.

در ابتدای داستان بازی Far Cry 6 شما اصلا خودتان را باور ندارید و فاقد عزت‌نفس هستید. در واقع دنی نمی‌داند که باورهای واقعی‌اش چه هستند. زمانی که او متوجه درد و رنج‌های مردم می‌شود و می‌فهمد که دیگو توسط پدرش مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرد، داستان شروع به شکل‌گیری می‌کند. ناگهان عقاید دنی شکل می‌گیرید و دست به پیدا کردن متحد می‌زند. در این راه عقاید او نیز کاملا تثبیت می‌شود و ما با فردی کاملا جدی مواجه می‌شویم. خانواده محوریت اصلی داستان بازی فارکرای 6 را شکل می‌دهد. در این راه دوستی‌های زیادی به وجود می‌آید و خون‌های فراوانی ریخته می‌شود. دنی تمام تلاش‌اش را می‌کند تا بهترین اتفاق‌ها برای یارا رخ دهد.

در همان چند ساعت ابتدایی بازی Far Cry 6 شما با واژه «چریکی» (Guerrilla) آشنا می‌شوید. این کلمه بارها تکرار می‌شود و این امر نشان دهنده اهمیت آن است. خوان کارلوس (Juan Carlos)، سرباز کهنه‌کار نیروهای چریکی، به شما درمورد قوائد و قوانید جنگ‌های چریکی آموزش می‌دهد. هدف او هم این است که به شما یاد دهد چطور باید در نبردهای چریکی به موفقیت دست پیدا کنید. شاید الان با خود بگویید که این بخش هم تکراری است. در درست بودن این ادعا شکی نیست. این روند در طی نسخه‌های پیشین هم رخ داده بود و در نتیجه می‌توان گفت این بخش تا حدی تکراری است. البته در بازی فارکرای 6 ما شاهد یک ویژگی قابل توجه هستیم و آن هم چیزی نیست جز قابلیت استفاده از Supremo.

Supremo در واقع آیتمی است که در نبردها حسابی به شما کمک خواهد کرد. زمانی که احساس می‌کنید موقعیت مناسب است، می‌توانید از آن برای آسیب وارد کردن به نیروهای دشمن استفاده کنید. Supermo قادر است آسیب شدیدی به نیروهای دشمن وارد کند و به همین دلیل استفاده از آن برای پیروزی در نبردها بسیار مفید است. شما با استفاده از آن‌ها می‌توانید دشمنان را به آتش بکشید و حتی به سمت‌شان موشک شلیک کنید. البته Supermo نقاط ضعف خاص خود را هم دارد و شما می‌توانید در صورت تمایل اصلا از آن استفاده نکنید. اما نکات مثبت این سلاح به موارد بازدارنده آن می‌چربد. شما با پیشروی در بازی Far Cry 6 می‌توانید از دیگر قابلیت‌های Supermo بهره‌مند شوید. مثلا می‌توانید با آنلاک کردن EMP، در زمان حمله به دشمن، سیستم امنیتی و وسایل نقلیه آن‌ها را از کار بیندازید. این قابلیت زمانی اهمیت خود را نشان می‌دهد که شما از آن در حین تعقیب شدن توسط ماشین‌ها، کامیون‌ها و هلیکوپترهای دشمن استفاده کنید.

گیم‌پلی بازی Far Cry 6 محدود به استفاده از این سلاح‌ها نمی‌شود. ما در این اثر با سلاح‌ها و سایر تجهیزات عجیب‌تر و در عین حال بسیار موثر روبه‌رو می‌شویم. یکی از این سلاح‌های عجیب و جالب CD Launcher است. همان‌طور که از اسم آن پیدا است، با این سلاح شما می‌توانید با پرت کردن CD به سمت دشمنان، به آن‌ها آسیب وارد کنید. بخش مبارزات بازی فارکرای 6 درست مانند نسخه‌های قبلی مجموعه عملکرد بسیار خوبی دارد. شما می‌توانید با رویکرد مخفیانه ماموریت‌ها را انجام دهید و با سلاح سرد دشمنان را بکشید و همچنین می‌توانید با نهایت دقت نگهبانان را هدشات (Head Shot) کنید. علاوه بر این، اگر به آشوب و سر و صدا علاقه دارید، می‌توانید با استفاده از سلاح‌های مختلف و Supremo با تمام توان دشمنان را تیرباران کنید. شما می‌توانید پای میز کار رفته و اسلحه‌تان را ارتقا دهید. برای مثال می‌توانید ظرفیت خشاب را بیشتر کنید، دوربین بهتری روی آن قرار دهید یا یک صداخفه‌کن روی سلاح‌تان نصب کنید. همچنین قابلیت شخصی‌سازی خوب بازی فارکرای 6 به شما اجازه می‌دهد ظاهر اسلحه را به صورت دل‌خواه تغییر دهید. بد نیست اشاره کنیم که برخی سلاح‌های بسته الحاقی Blood Dragon هم در این بازی وجود دارد که به نظر نمی‌رسد چندان هم در یارا به درد بخورند. علاوه بر این، سلاح Kobracon هم که یک تفنگ تک‌تیراندازی است نیز، در این نسخه حسابی به شما کمک خواهد کرد. همچنین در یارا می‌توانیم از دوست (Amigo) فلزی‌مان یعنی K-9000 نیز استفاده کنیم.

حالا که صحبت از آمیگوها و همراهان شد، بد نیست در بررسی بازی Far Cry 6 کمی بیشتر این بخش را زیر ذره‌بین ببریم. در این بازی هیچ انسانی در نقش آمیگو ظاهر نمی‌شود. در عوض شما با یک سری حیوان بسیار جذاب مواجه خواهید شد. یکی از آن‌ها یک سگ پا کوتاه دوست‌داشتنی به نام Chorizo است. او می‌تواند حواس دشمنان را پرت کند تا شما بتوانید بدون سر و صدا و به صورت مخفیانه ماموریت را انجام دهید. Chicharrón که یک خروس‌جنگی است و کروکودیلی به نام Guapo، می‌توانند حسابی دشمنان شما را به دردسر بیندازند. وجود آمیگوها در میدان نبرد کاملا تاثیر گذار است و علاوه بر آن، این حیوانات با حرکات بامزه می‌توانند مبارزات را لذت‌بخش‌تر کنند. در واقع می‌توانید برای تنوع دادن به گیم‌پلی بازی Far Cry 6، به جای هدشات کردن دشمنان، یکی از آمیگوها را بفرستید تا صورت نگهبانان را گاز بگیرد.

در این بازی شما می‌توانید اسب‌های وحشی را پیدا کرده و از آن‌ها سواری بگیرید. همچنین می‌توانید حیوانات مختلف را در یارا رام کرده و به آن‌ها غذا دهید. اگر خیلی با اسب‌سواری میانه خوبی ندارید، می‌توانید در عوض با ماشین‌های مختلف رانندگی کرده و حتی از وسایل نقلیه آبی استفاده کنید. همچنین شما می‌توانید در این اثر با استفاده از هلیکوپتر یا هواپیما پرواز را تجربه کنید. شاید کنترل کردن هواپیماها کمی چالش‌برانگیز باشد، اما به هر حال تماشای یارا از نمای بالا بسیار لذت‌بخش است. بالاخره لازم است گاهی جنگ و نزاع را کنار بگذارید و از تماشای مناظر این جهان زیبای این اثر لذت ببرید.

متاسفانه رانندگی هم در این بازی بسیار مشکل است. وقتی در حال رانندگی هستید، پیچیدن به چپ و راست راحت نبوده و همچنین به نظر می‌رسد که نقطه دید کاملا وسط نیست. همه‌ی وسایل نقلیه و حتی اسب هم به نظر کمی سریع‌تر از چیزی هستند که باید باشند.

بازی Far Cry 6 مثل بسیاری از بازی‌های یوبی‌سافت باگ دارد. ممکن است گاهی چهره کاراکترها عجیب و غریب شود یا برخی اوقات به صورت ناگهان NPCها روی هوا معلق شوند. همچنین رنگ سفید دور قرنیه چشم کاراکترها بنا به دلایل گاهی دچار تغییر رنگ می‌شود. برخی مواقع چشم NPCها به شکلی است که احساس می‌کنید همین چند دقیقه پیش مواد مخدر مصرف کرده‌اند.

در بازی فارکرای 6 برخی بخش‌ها در کمپ‌ها وجود دارند که می‌توانید در آن‌ها را بازی را با نمای سوم شخص دنبال کنید. این حالت کمی شما را به یاد فرنچایز مس افکت (Mass Effect) خواهد انداخت. قابل ذکر است که در این حالت نمی‌توانید بپرید و همچنین همیشه یک کوله‌پشتی بزرگ همراه‌تان است. حالا که حرف از کمپ‌ها شد، بد نیست به این موضوع اشاره کنیم که در این نسخه ماموریت‌های جدید Los Bandidos وجود دارد. این ماموریت‌ها به شما اجازه می‌دهد که برای تکمیل کردن‌شان از یک Yaran Leader استفاده کنید. این بخش شباهت‌هایی به مراحل بازی Dragon Age Inquisition دارد. در واقع شما می‌توانید یکی از رهبران گروه‌های‌تان را برای تکمیل یک ماموریت تعیین کنید. همچنین می‌توانید با توجه به مهارت‌ها و خصوصیات این کاراکتر، رویکرد او را در ماموریت‌های معین کنید. ارتباط این بخش‌ها با داستان کمی مبهم است، اما به هر حال وجود آن‌ها تجربه بهتری از بازی را به شما ارائه می‌دهند.

بازی فارکرای 6 درست مانند سایر آثار این فرنچایز دارای پیچش‌های داستانی مختلف است. البته در بررسی بازی Far Cry 6 هیچ اسپویلی در کار نخواهد بود. به هر حال باید بدانید که خیانت محوریت اصلی داستان این بازی است. از مباحث مربوط به کاستیلو و نحوه تولید و تاثیر ویویرو گرفته تا روابط دنی با گروه‌های چریکی و ارتباط‌اش با ٰرژیم حاکم بر یارا. اگر نسخه‌های پیشین فارکرای را تجربه کرده باشید، برخی از پیچش‌های داستانی را می‌توانید پیش‌بینی کنید. اما با این حال یوبی‌سافت آنقدر سورپرایز جالب برای‌تان آماده کرده که از دیدن‌شان حسابی هیجان‌زده خواهید شد. کمی دشوار است که بتوانیم کاستیلو را از اسپوزیتو و شخصیت گاس فرینگ (Gus Fring) مجزا بدانیم. اسپوزیتو در هر دو نقش درخشیده است و توانسته به خوبی نقش شخصیت بد داستان را بازی کند. چه سریال Breaking Bad را دیده باشید چه نه، از هنرنمایی اسپوزیتو در نقش کاستیلو لذت خواهید برد.

داستان، شخصیت‌ پردازی و طراحی محیط

داستان Far Cry 6 در جزیره‌ای خیالی به نام یارا (Yara) در دریای کارائیب روایت می‌شود. دنیای این بازی از وضعیت جمهوری کوبا، تحریم‌ها و رکود اقتصادی این کشور به همراه انقلابی که از سال ۱۳۳۲ تا ۱۳۳۷ (۱۹۵۳ تا ۱۹۵۹ میلادی) به وقوع پیوست، الهام گرفته شده است.

شما در این عنوان کنترل شخصیتی به نام دانی (Dani) را بر عهده دارید. او که دوران بچگی‌اش را بدون پدر و مادر و به همراه دوستانش در محله‌های فقیر‌نشین منطقه‌ی اسپرانزا (Esperanza) سپری کرده، هم‌اکنون در حال تلاش برای فرار از یارا  و پناهنده شدن به کشور آمریکا است، اما پس از این‌که مرگ دوستان دوران کودکی‌اش را به چشم می‌بیند و بعد از آشنایی با کلارا (Clara)، رهبر گروه آزادی‌خواه لیبرتاد (Libertad) نظرش تغییر کرده و به جنبش مردمی علیه دولت دیکتاتور حاکم بر یارا می‌پیوندد.

مجموعه‌ی Far Cry به حضور آنتاگونیست‌هایی به یاد ماندنی و محبوب از جمله واس مونتنگرو (Vaas Montenegro) و جوزف سید (Joseph Seed) شناخته شده و Far Cry 6 نیز از این قاعده مستثنی نیست. آنتون کاستیو (Anton Castillo) با بازی جانکارلو اسپوزیتو (Giancarlo Espozito)، بازیگر محبوب سریال Breaking Bad،در رأس حکومت فاشیست یارا قرار دارد.

 کاستیو با وعده‌ی کشف درمان سرطان و بهبود وضعیت اقتصادی کشور توانسته تا رهبری یارا را به دست بگیرد. اما وی پس از این‌که به قدرت می‌رسد، مخالفان خود و حتی مردم عادی و بی‌طرف را تحت عنوان «بیگانگان» جهت کار در مراکز تولید داروی بیماری سرطان، در محیطی مملو از گازهای سمی و سرطان‌زا برده‌وار به کار گرفته و هرکسی هم که نسبت به تصمیمات آنتون و رژیم او کوچک‌ترین مخالفتی از خود نشان بدهد بلافاصله به مرگ محکوم خواهد شد.

یکی از عواملی که شخصیت‌های منفی را در سری Far Cry جذاب‌تر می‌کند، مکالمات بین پروتاگونیست و آنتاگونیست در این عناوین است. متاسفانه با وجود حضور جانکارلو اسپوزیتو و بازی بی‌نقص او، باز هم به علت کمبود ارتباط وی با دانی (شخصیت اصلی)، از پتانسیل آنتون به طور کامل استفاده نشده و نقش او به عنوان شخصیت منفی بازی به خصوص در مقایسه با کاراکتری مثل واس مونتنگرو از حد انتظار پایین‌تر بود.

از دیگر مشکلاتی که نه تنها در داستان Far Cry 6 بلکه در اکثر عناوین اخیر یوبیسافت مشاهده می‌شود، نحوه‌ی بیان آن‌هاست؛ به طوری که در این بازی از شما انتظار می‌رود که طی مقدمه‌ی ۲۰ دقیقه‌ای آن ارتباط عمیقی با شخصیت اصلی بازی پیدا کنید و تماشای مرگ دوستان او (کسانی که کمتر از چند دقیقه از اولین حضورشان در بازی گذشته است) برای شما ناراحت‌ کننده و احساس برانگیز باشد. متاسفانه این روند در اکثر آرک‌های Far Cry 6 تکرار می‌شود. دانی در هر منطقه از این کشور با افراد مختلفی ملاقات می‌کند؛ افرادی که هیچ دلیل خاصی برای وابستگی احساسی به آنان وجود ندارد. این افراد شما را به دنبال کارهایی می‌فرستند که نه به گذشته‌ی آنان و نه به رابطه‌ی دانی با آن‌ها مربوط می‌شود. در نهایت شما بعد از به پایان رساندن تمام مأموریت‌های یک منطقه، به بخش دیگری از یارا سفر کرده و اکثر کسانی که تا به اینجا با آن‌ها ملاقات داشتید رها و از خط داستانی خارج می‌شوند.

در آخر هم درباره‌ی دنیای Far Cry 6 باید بگویم که طراحی جزیره‌ی یارا همانند دیگر آثار اخیر یوبیسافت به شدت چشم نواز و زیباست. طبیعت این جزیره مرا به یاد محیط‌های سبز و زیبای Shadow of Tomb Raider و نواحی جنگلی و ساحلی Assassin’s Creed Origins می‌اندازد. یارا با سیستم تغییر دائمی آب و هوا، نورپردازی واقع‌گرایانه و جنگل‌های انبوه شما را غرق محیط طبیعی و زیبای خود می‌کند.

ساختار بازی و گیم‌پلی آن؛ امکانات بیشتر، دسترسی کمتر

گیم‌پلی عناوین Far Cry  همیشه و به طور ثابت یکی از نقاط قوت این فرنچایز به شمار می‌رفته‌اند و Far Cry 6 نیز از این ویژگی مستثنی نیست. همان‌طور که پیش از این گفتیم با وجود این‌که در این بازی از ایده‌های جدیدی در بخش گیم‌پلی استفاده شده، اما در مجموع به محض شروع بازی متوجه خواهید شد که ذات و محوریت اصلی این عنوان در مقایسه با دیگر آثار این مجموعه دست نخورده باقی مانده‌ است.

درواقع یوبیسافت در ساخت Far Cry 6 امن‌ترین راه ممکن را در پیش گرفته و تمرکز را بر پیشرفت و پررنگ‌تر کردن بخش‌هایی از بازی قرار داده که امتحان خود را پس داده باشند. این کار لزوما کار اشتباهی نیست، اما با توجه به این‌که این بازی چهارمین باری است که یوبیسافت مسیر خود را در توسعه‌ی عناوین Far Cry تغییر نداده است، این موضوع می‌تواند باعث نارضایتی و ناامیدی طرفداران این مجموعه باشد.

Far Cry 6 همانند دیگر آثار یوبیسافت، نقشه‌ای بزرگ پر از ماموریت‌ها و چک‌لیست‌های مختلف را در اختیار شما قرار می‌دهد. تسخیر پایگاه‌ها (outposts) در فرنچایز Far Cry برای عده‌ی زیادی از جمله خودم یکی از بخش‌های محبوب و سرگرم‌کننده‌ی آن به شمار می‌آمده و یوبیسافت نیز با علم به این موضوع تصمیم به تمرکز بیشتر بر آن‌ها گرفته است. هم‌اکنون علاوه بر پایگاه‌های نظامی (که در نسخه‌ی ششم این مجموعه با نام FND Base شناخته می‌شوند)، چک‌پوینت‌های FND (که جلوی وسایل نقلیه‌تان را در جاده می‌گیرند) و پایگاه‌های پدافند هوایی (Anti-Aircraft Site) نیز به بازی اضافه شده‌اند. Far Cry 6 همانند عنوان پیشین خود شامل سه دسته مأموریت می‌شود.

مأموریت‌های اصلی (Operations)

تمامی عناوین سری Far Cry به لذتی که با ایجاد هرج و مرج برای مخاطب خود ایجاد می‌کنند شناخته شده‌اند. مأموریت‌های اصلی Far Cry 6 که داستان بازی را تشکیل می‌دهند کاملا به ریشه‌های این فرنچایز وفادار هستند و از این لحاظ مشکلی ندارند. اما اگر به دنبال اثری هستید که در کنار پایبند بودن به عنصری که Far Cry را به Far Cry تبدیل کرده، در جهت تغییر، نوآوری و پیشرفت خود نیز قدم‌های بزرگی بردارد، باید بگویم که این بازی توان تأمین نظر شما را ندارد.

ماموریت Kick The Hornet’s Nest را در Far Cry 3 به یاد دارید؟ در Far Cry 6 نیز همان مرحله عیناً در قالب آتش زدن مزرعه‌های تنباکو تکرار می‌شود. مراحلی که در آن‌ها شخصیت اصلی دچار توهم می‌شد چطور؟ این دسته از ماموریت‌ها نیز در Far Cry 6 بازیافت شده‌اند.

متاسفانه این بازی کاری به جز تکرار مراحل محبوب عناوین پیش از خود بلد نیست و همان‌ طور که در مقدمه‌ نیز اشاره کردم، این موضوع به ترس همیشگی یوبیسافت از کنار گذاشتن ایده‌های کهنه (هرچقدر هم موفق) و خلق عنوانی که لایق نام «سیکوئل» باشد، اشاره دارد.

مأموریت‌های جانبی (Yaran Stories)

همین جا لازم است بگویم که چون فرصت زیادی برای تمام کردن تعداد قابل توجهی از مأموریت‌های جانبی نداشتم، مواردی که در این قسمت ذکر می‌کنم بر اساس تجربه‌‌ی محدودی است که تا این لحظه از این مراحل داشتم. اگر در آینده به من خلاف این موارد ثابت شد حتما نقد را به روزرسانی می‌کنم.

متأسفانه مأموریت‌های جانبی این بازی که با نام داستان‌های یارائی (Yaran Stories) معرفی می‌شوند، با وجود داشتن ایده‌هایی ترغیب‌کننده در برخی موارد، کیفیتی پایین‌تر از سطح انتظار دارند. این مراحل شما را با کار‌هایی مثل از آب گرفتنِ تعداد مشخصی ماهی و یا نشستن در نقطه‌ای از نقشه سرکار می‌گذارند و حتی مأموریت‌هایی که در ابتدا جالب به نظر می‌رسند، با صداگذاری بد شخصیت‌های فرعی، هوش مصنوعی ضعیف npcها، کوتاهی بیش از حد مراحل و عدم پردازش آن‌ها پتانسیل‌ خود را به هدر می‌دهند.

شکار گنج (Treasure Hunts)

این دسته از مأموریت‌ها هم در نسخه‌ی پنجم این مجموعه و هم در Far Cry 6 به عنوان یکی از لذت بخش‌ترین مراحل بازی و از نقاط قوت آن به شمار می‌آیند. البته جا دارد بگویم که علاقه‌ی یوبیسافت به راهنمایی بیش از حد در Treasure Huntهای Far Cry 6 نیز رخنه کرده است؛ به طوری که دانی با هر قدمی که برمی‌دارد خودش را برای قدم بعدی راهنمایی می‌کند و این موضوع از حس موفقیت به هنگام پیدا کردن گنج و بکر بودن محیط آن‌ می‌کاهد.

سیستم مبارزه و مهارت‌ها

شاید بتوان گفت که بیشترین تغییرات و محتویات جدیدی که یوبیسافت برای نسخه‌ی ششم این فرنچایز در نظر گرفته، به سیستم مبارزه و قدرت‌ها و مهارت‌های شخصیت اصلی مربوط می‌شود. در این بازی دیگر از آزاد کردن مهارت‌های جدید در منوی Skill Tree و Perks خبری نیست و به جای آن تمامی قابلیت‌ها و مهارت‌های موجود در قالب افزونه‌ (modification) به اسلحه‌هایتان اضافه می‌شوند. همچنین لباسی که دانی به تن می‌کند تنها جنبه‌ی ظاهری ندارد، بلکه شامل ۵ قسمت (به اصطلاح gear) مختلف است که هر کدام بر اساس انتخاب شما مهارت یا قابلیت خاصی را در اختیار دانی قرار می‌دهند. لازم به ذکر است که هر وقت اراده کنید می‌توانید از منوی بازی، لباس کاراکتر خود و در نتیجه مهارت‌های او را تغییر دهید. به علاوه دیگر لازم نیست برای تغییر اسلحه‌های خود به فروشندگان اسلحه مراجعه کنید، چراکه در هر لحظه از بازی به منوی اسلحه‌هایتان دسترسی کامل دارید.

از دیگر موارد جدید و خوش‌آیند این بازی می‌توان به اضافه شدن کوله‌ پشتی‌های سوپْرِمو (Supremo) اشاره کرد که آزادی عمل شما را در انتخاب نحوه‌ی مبارزه افزایش می‌دهند. به طور مثال فرض کنید که قصد گرفتن یکی از پایگاه‌های دشمن را دارید. در ابتدا می‌توانید به کمک اسلحه‌های دارای صداخفه کن به اسنایپ کردن سربازان پرداخته و در صورتی که آنان متوجه حضور شما شدند با استفاده از کوله‌ی Volta تمامی راه‌های ارتباطی دشمن را قطع کنید. سپس به کمک شعله‌‌افکن خود و سوپرموی Furioso پایگاه را به آتش بکشید.

تمامی این تغییرات هم در جهت مثبت بوده‌اند و هم باعث ایجاد مشکلات جدیدی شده‌اند. ایراد اصلی این سیستم این است که ابتدا به شما آزادی عمل و گزینه‌های بیشتری داده و سپس استفاده از این گزینه‌ها را محدود می‌کند. چراکه برای هر افزونه، چه در سوپرمو‌ها و چه در اسلحه‌ها، تنها یک فضای خالی وجود دارد؛ در نتیجه شما باید به اجبار بین ده‌ها قابلیت ممکن تنها یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.

این وضعیت درباره‌ی قابلیت‌های لباس‌های دانی نیز صدق می‌کند. فرض کنید شما برای افزایش سرعت حرکت به هنگام تعویض خشاب لباس A را پوشیده‌اید. اما در عین حال به دنبال افزایش مقاومت در برابر نوع خاصی از تیر‌ هستید که فقط با پوشیدن لباس B میسر می‌شود؛ در نتیجه مجبور خواهید شد که بین این دو مورد یکی را انتخاب کرده و از دیگری چشم پوشی کنید.

یکی دیگر از تغییرات اصلی و نه‌چندان مثبتی که در گیم‌پلی Far Cry 6 دیده می‌شود، الزام انتخاب نوع تیر بر اساس نوع دشمن است؛ به این صورت که نقطه ضعف افرادی که از زره و محافظ خاصی استفاده نمی‌کنند، تیرهای Soft-Target هستند و کسانی که به طور مثال از کلاه محافظ استفاده می‌کنند با خشاب Armor- Piercing از پا درمی‌آیند. همچنین تنها راه مقابله با هلیکوپترها و ماشین‌های جنگی استفاده از تیر‌های انفجاری و یا هدف‌گیری راننده است.

متاسفانه این سیستم اسلحه‌ی شما را به استفاده از نوع خاصی از تیر محدود می‌کند؛ به طوری که شما باید برای عوض کردن نوع تیر از مبارزه خارج شده و با مراجعه به workbench تغییرات لازم را انجام دهید.

در مجموع با وجود این‌که گیم‌پلی Far Cry 6 خالی از ایراد نبوده و حجم زیادی از قابلیت‌های جدید آن بدون فکر و صرفا با هدف افزایش محتوا به بازی اضافه شده‌اند، اما می‌توان گفت که در کل آزادی عمل و قدرت انتخاب شما در مبارزات این عنوان از تمام بازی‌های مجموعه‌ی Far Cry بیشتر و گیم‌پلی آن روان‌تر است.

برای خرید بازی Far Cry 6  و همچین دیدن بازی های دیگر به گیم وان استور مراجعه کنید.

این مطلب رو به اشتراک بگذارید

پیمایش به بالا